PROGRAM NAUCZANIA INFORMATYKI I ETAP EDUKACYJNY – KLASY I-III
AUTOR: MGR EWA ZWOLIŃSKA
I Wstęp Szybki rozwój techniczny na świecie, a w szczególności techniki komputerowej bardzo mocno wpływa na funkcjonowanie współczesnych społeczeństw. Obecnie komputer stał się niemalże nieodłącznym elementem życia, wykorzystuje się go do pracy, nauki, rozrywki i rekreacji. Posługiwanie się komputerem i technologią informacyjną rozwija u uczniów wrażliwość poznawczą, umożliwia poznawanie otoczenia kulturowego, technicznego i przyrodniczego. To wszystko przemawia za tym, aby już od najmłodszych lat, przygotowywać wszystkie dzieci do świadomego odbioru i właściwego korzystania z komputerów i technologii informacyjnej.
II Podstawa programowa
ROZPORZĄDZENIE MENiS z dnia 26 lutego 2002r.
SZKOŁA PODSTAWOWA I i II etap edukacyjny Nauczyciele w szkole podstawowej dostosowują sposób przekazywania wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności dzieci, umożliwiają im poznawanie świata w jego jedności i złożoności, wspomagają ich samodzielność uczenia się, inspirują je do wyrażania własnych myśli i przeżyć, rozbudzają ich ciekawość poznawczą oraz motywację do dalszej edukacji. Edukacja w szkole podstawowej, wspomagając rozwój dziecka jako osoby i wprowadzając je w życie społeczne, ma na celu przede wszystkim:
- prowadzić dziecko do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania elementarnych działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania nawyków społecznego współżycia, (...)
- rozwijać umiejętności dziecka poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i przyrodniczego dostępnego jego doświadczeniu,
- stwarzać warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ...
- uwzględniać indywidualne potrzeby dziecka i troszczyć się o zapewnienie mu równych szans,
- stwarzać warunki do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie... (...)
I ETAP EDUKACYJNY klasy I-III KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE
Cele edukacyjne: Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, w tym szczególnie:
umiejętności służących zdobywaniu wiedzy (czytania, pisania i liczenia),
(...)Zadania szkoły:
- (...) - rozpoznanie poziomu sprawności warunkującego opanowanie przez uczniów podstawowych umiejętności: czytania, pisania i liczenia; odpowiednio do tego prowadzenie ćwiczeń usprawniających. Treści nauczania:
Edukacja na tym etapie obejmuje następujące treści nauczania i działania edukacyjne:
- (...)
- zabawy, zajęcia...
- wybrane wytwory ... techniki,
- czytanie głośne ...
- czytanie ciche ze zrozumieniem,
- różne źródła informacji i technologii informacyjnej, ...
- pisanie liter, sylab, wyrazów i zdań,
- przepisywanie wyrazów, zdań, tekstów, powiązane z uzupełnieniem i przekształceniem,
- pisanie swobodnych tekstów, życzeń, zaproszeń, listów, opowiadań i opisów,
- stosunki przestrzenne, porządkowanie, klasyfikowanie,
- liczenie...,
- liczby i ich zapis,...
- działania arytmetyczne...
- figury geometryczne (trójkąt, kwadrat, prostokąt, koło),
- urządzenia techniczne powszechnego użytku (bezpieczne użytkowanie),
- organizacja pracy (planowanie, organizacja stanowiska, racjonalne wykorzystanie czasu),
- wielość środków komunikacji... oraz środków wyrazu plastycznego,
- (...)
II Uwagi o realizacji programu
W SP w Brześcach liczba godzin na realizację zajęć z informatyki w klasach I-III wynosi 1 godzinę tygodniowo. Ze względów organizacyjnych zajęcia są o stałych godzinach i trwają 45 minut; odbywają się w sali komputerowej, w której znajduje się 10 stanowisk pracy. Zajęcia te mają sprzyjać zdobywaniu nowych wiadomości oraz doskonaleniu zdobytych umiejętności.
III Program nauczania
PROGRAM NAUCZANIA INFORMATYKI W KLASACH I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ (1 godzina tygodniowo)
- Wiadomości wstępne o komputerze – 4 godz.
Treści nauczania:
- zapoznanie z regulaminem pracowni komputerowej,
- bezpieczeństwo, higiena i reguły pracy przy komputerze,
- elementy komputera,
- urządzenia współpracujące z komputerem,
- urządzenia wejścia i wyjścia,
- wykorzystanie komputera do zabawy, rekreacji, nauki i pracy,
- przykłady stosowania komputera w otoczeniu dziecka,
Cele kształcenia: Zapoznanie ucznia z:
- zasadami korzystania z pracowni komputerowej,
- zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
- podstawowymi elementami komputera,
- prawidłowym uruchamianiem i wyłączaniem komputera,
- urządzeniami wejścia i wyjścia
- zastosowaniem komputerów w najbliższym otoczeniu i możliwościami wykorzystania do zabawy, nauki i pracy.
Osiągnięcia uczniów:
- uczeń zna zasady korzystania z pracowni komputerowej, bezpieczeństwa i higieny pracy,
- zna podstawowe zasady eksploatacji komputera,
- potrafi wskazać i nazwać elementy składowe komputera (jednostkę centralną, monitor, klawiaturę, myszkę..),
- potrafi uruchomić i prawidłowo wyłączyć komputer,
- umie nazwać urządzenia wejścia i wyjścia i określić ich funkcję.
- System operacyjny Windows –3 godz.
Treści nauczania:
- rozpoczęcie i zakończenie pracy w systemie Windows,
- przeglądanie zasobów programu,
- obsługa okien programu,
Cele kształcenia:
- zapoznanie z programem Windows, jego zasobami i możliwością wykorzystania niektórych z nich,
Osiągnięcia uczniów:
- uczeń potrafi uruchomić program Windows i poruszać się po nim,
- Praca w programie graficznym Paint - 7godz.
Treści nauczania:
- uruchamianie programu graficznego Paint,
- elementy dodatkowe okna programu,
- narzędzia grafiki,
- tworzenie rysunków na zadany temat,
- wprowadzanie zmian i poprawek do rysunków,
- kopiowanie, wklejanie,
- obracanie,
Cele kształcenia:
- zapoznanie z programem graficznym Paint i jego możliwościami,
- poznanie paska menu i paska narzędzi,
- tworzenie prostych rysunków i ich przekształcanie,
Osiągnięcia uczniów:
- uczeń potrafi uruchomić i zamknąć program,
- potrafi tworzyć rysunki na zadany temat i przekształcać je według potrzeb,
- potrafi obracać, kopiować i wklejać,
- Praca w edytorze tekstu Word Pad – 7godz.
Treści nauczania:
- uruchamianie edytora tekstu Word Pad,
- praca z klawiaturą,
- wpisywanie tekstu,
- pogrubienie, pochylenie (kursywa), podkreślenie,
- formatowanie tekstu – wyrównaj do lewej, do prawej, wyśrodkuj,
- wypunktowanie tekstu,
- tabulator – rozmieszczenie tekstu w kolumnach
- kopiowanie i wklejanie,
- praca w dwóch oknach,
- zapisywanie informacji: w pamięci komputera na twardym dysku, płycie CD-ROM, dyskietce,
Cele kształcenia:
- zapoznanie ze sposobem uruchamiania programu Word Pad i poprawnym jego zakończeniu,
- zapoznanie z układem i przeznaczeniem klawiszy na klawiaturze,
- zapoznanie z możliwościami obróbki tekstów,
Osiągnięcia uczniów:
- uczeń potrafi uruchomić edytor tekstu,
- potrafi pisać małe i wielkie litery, zmiękczenia, ogonki,
- zna przeznaczenie najważniejszych klawiszy, np. spacja, enter, shift, caps lock,......
- potrafi napisać prosty tekst, zmieniać grubość i wysokość czcionki, sformatować, wypunktować, rozmieścić w kolumnach, kopiować i wklejać wybrane fragmenty, pracować w dwóch oknach,
- Gry edukacyjne dla dzieci – 7godz.
Treści nauczania: Zapoznanie z wybranymi grami do nauki występującymi na polskim rynku:
grami uczącymi logicznego myślenia i zręczności,
- grami uczącymi czytania i pisania,
- grami ortograficznym i matematycznymi,
Cele kształcenia:
- doskonalenie umiejętności czytania, pisania i liczenia,
- ćwiczenia w logicznym myśleniu,
- ćwiczenia zręcznościowe,
Osiągnięcia uczniów:
- uczeń potrafi uruchomić grę edukacyjną,
- potrafi pracować z tą grą przy pomocy myszki lub klawiatury,
- rozwiązuje problemy i zadania znajdujące się w tej grze,
- coraz lepiej czyta i pisze oraz liczy,
- Internet - 6 godz.
Treści nauczania:
- znaczenie internetu,
- łączenie się z internetem,
- uruchamianie przeglądarki,
- wyszukiwanie stron i potrzebnych informacji,
Cele kształcenia:
- uświadomienie znaczenia internetu we współczesnym świecie,
- zapoznanie z internetem, uruchamianie,
- zapoznanie z możliwościami internetu,
Osiągnięcia uczniów:
- uczeń potrafi uruchomić internet,
- potrafi korzystać z przglądarek,
- potrafi wyszukiwać potrzebne strony i informacje.
Metody pomiaru osiągnięć:
- obserwacja ucznia w czasie pracy przy komputerze,
- obserwacja, czy uczniowie przestrzegają zasad bezpiecznego posługiwania się komputerem i jego urządzeniami,
- sprawdzenie i ocenienie efektów pracy w programach do tworzenia tekstów i rysunków,
- obserwacja, czy uczeń potrafi wyszukać i wybrać interesującą go informację.
Plan zajęć dla klasy I
IX
- Zapoznanie z regulaminem pracowni. Bezpieczeństwo i higiena pracy.
- Poznajemy elementy komputera. Włączanie i wyłączanie komputera.
- Urządzenia współpracujące z komputerem.
- Poruszamy się w zasobach komputera. Zapoznanie z systemem Windows.
X
- Przeglądamy zasoby systemu Windows. Wydajemy komendy za pomocą myszy.
- Szukamy gier w programie Windows i próbujemy je uruchomić.
- Doskonalimy pamięć i logiczne myślenie gry edukacyjne.
- Uruchamiamy program graficzny Paint. Poznajemy elementy i możliwości programu.
XI
- Pasek menu i pasek narzędzi w programie Graficznym Paint – wykorzystanie.
- Rysujemy za pomocą komputera „Późna jesień”.
- Zmieniamy rysunki- wprowadzanie zmian w rysunku.
- Obracamy, kopiujemy i wklejamy rysunki.
XII
- Szykujemy niespodzianki na Mikołajki- rysowanie prezentów dla najbliższych.
- Uruchamiamy edytor tekstu Word Pad i poznajemy jego możliwości.
- Co chciałbym dostać od Mikołaja- ćwiczenia z klawiaturą. Pisanie poznanych liter, tworzenie z nich wyrazów i zdań w edytorze tekstu Word Pad.
I
- Uruchamiamy internet. Znaczenie internetu we współczesnym świecie.
- Przeglądarki. Strony internetowe. Szukamy stron dla dzieci.
- Internet- strona dla dzieci.
- Internet- strona dla dzieci.
II
- Kolorujemy rysunki – zabawy edukacyjne.
- Bezpieczne zabawy w czasie ferii– rysowanie w Paint.
III
- Wspomnienia z ferii – rysowanie, obracanie, kopiowanie i wklejanie rysunków.
- Ćwiczymy pisanie – zabawy z tekstem.
- Piszemy list do pani Wiosny.
- Ozdabiamy list rysunkami. Kopiowanie i wklejanie.
IV
- Ćwiczymy ortografię – gra edukacyjna.
- Ćwiczymy pamięć i myślenie – puzzle, labirynty, gry logiczne.
- Samodzielne układanie zdań na dowolny temat. Formatowanie i ozdabianie.
- Konkurs – kto szybciej przepisze podany tekst.
V
- Internet – strony dla dzieci- wyszukiwanie ciekawostek.
- Zaproszenie dla MAMY.
- Projektujemy laurkę dla mamy.
- Jak zapisuje się teksty i rysunki.
VI
- Dodajemy i odejmujemy w komputerze.
- Co możemy zrobić aby chronić przyrodę – apel do ludzi.
- Moje wymarzone wakacje – rysunek. Pożegnanie z komputerem.
Plan zajęć dla klasy II i III IX
- Przypomnienie regulaminu pracowni komputerowej. Bezpieczeństwo i higiena pracy. Prawidłowe uruchamianie i wyłączanie komputera.
- Przypomnienie wiadomości o elementach komputera; urządzenia wejścia i wyjścia.
- Pracujemy w systemie Windows.
- Pracujemy w systemie Windows – gry edukacyjne.
X
- Pracujemy w programie graficznym Paint; pasek menu i pasek narzędzi.
- Kwiaty dla nauczycieli – rysujemy w programie graficznym.
- Wprowadzamy zmiany do rysunków.
- Obracamy, kopiujemy i wklejamy rysunki.
XI
- Uruchamiamy edytor tekstu Word Pad – ćwiczenia z klawiaturą.
- Wpisujemy tekst do komputera.
- Redagujemy tekst. Formatowanie, wyliczanie i wypunktowanie.
- Przekształcamy tekst (zmiana wielkości czcionki, rodzaju pisma, koloru..).
XII
- Piszemy list do Mikołaja.
- Ozdabiamy list do Mikołaja własnymi rysunkami. Praca w dwóch oknach; kopiowanie i wklejanie.
- Pracujemy w dwóch oknach – kopiowanie i wklejanie. Tradycje świąteczne.
I
- Uruchamiamy internet. Znaczenie internetu we współczesnym świecie.
- Przeglądarki. Strony internetowe. Szukamy strony dla dzieci.
- Internet strona dla dzieci – gry i zabawy edukacyjne.
- Internet strona dla dzieci – gry i zabawy edukacyjne.
II
- Ćwiczymy ortografię – gra edukacyjna.
- Ćwiczymy ortografię – pisanie ze słuchu zdań dotyczących bezpieczeństwa w czasie ferii zimowych, poprawianie błędów wskazanych przez komputer.
III
- Dodajemy i odejmujemy w komputerze.
- Układamy zadania tekstowe dla kolegów i wspólnie je rozwiązujemy.
- Przygotowujemy program obchodów Święta Wiosny.
- Wyszukujemy w internecie informacji o tym, jak w innych szkołach obchodzono Święto Wiosny.
IV
- Praca z programem Word Pad – piszemy sprawozdanie z wycieczki. Obróbka tekstu.
- Wklejamy rysunki do napisanego ze słuchu tekstu o wiośnie.
- Wstawiamy i rysujemy tabele.
- Wstawiamy do tekstu tabele i je uzupełniamy.
V
- Wykonujemy projekt zaproszenia dla mamy – ozdabianie.
- Piszemy wiersze i życzenia dla mamy.
- Laurka dla mamy – wykorzystanie edytora tekstu i grafiki.
- Zapisywanie prac w pamięci komputera na twardym dysku, na płycie CD-ROM i dyskietce.
VI
- „Buszujemy po internecie” – wyszukiwanie ciekawych informacji o różnych zakątkach Polski.
- Jestem przyjacielem przyrody – apel do ludzi – praca w dwóch oknach.
- Już wakacje – wykonanie rysunku, pożegnanie komputera.
|